De kosmische groei van Angel Bat Dawid

De kosmische groei van Angel Bat Dawid

Cosmic queen Angel Bat Dawid zette met The Oracle een nieuwe, radicale benchmark voor de hedendaagse jazz. Mediterend op de geschriften van Yusef Lateef en Margaret Burroughs, de grote jazz-standards, de Association for the Advancement of Creative Musicians en zelfs Mozart smeedt de Chicago-based spirituele jazz guru haar eigen nobele artistieke streven: Hoe muziek een medium kan zijn voor zelfverbetering, nieuwsgierigheid en community. Amen. Hoe Angel Bat Dawid met haar sonic healing doorknalde tot de top van Chicago’s jazz avant-garde lees je hier:
Angel Bat Dawid: “Van mijn zevende tot mijn twaalfde woonden we in Afrika waar mijn ouders als missionarissen werkten. Back in the States was ik meteen van ‘geef me les! Ik wil piano leren spelen! Piano was dus waar het mee begon. Het was echt zwaar moeilijk maar ik bleef proberen. Hierna kwam de clarinet. Mijn vroegste muzikale ervaring was klassiek. I love Mozart. Amadeus, die film heeft mijn leven veranderd. Mijn vader had onwijs veel muziek. Je weet toch hoe jongere generaties altijd zijn van ‘wij diggen de muziek van onze ouders niet’? Maar wij vonden de muziek van onze vader altijd cool. Hij luisterde naar funk, jazz, rock en alles van de 70s. We loved it. En weet je, als zo’n record je heeft ben je verslaafd omdat de sound zo anders is. Ik heb veel tijd doorgebracht met luisteren naar allerlei verschillende dingen. Dat beïnvloedt je practice, het beïnvloedt je compositie techniek. School is great, maar als je niet luistert naar de meesters…”
Op haar 22ste werd er bij Angel Bat Dawid een hersentumor ontdekt waar ze aan geopereerd moest worden. Angel hield de muziek close, ook al voelde ze zich nog niet ready om het haar leven te maken. Maar op haar 34ste pakte ze een jaar om haar droom na te jagen die ze al koesterde sinds haar eerste pianoles: muzikant worden. Angel: “Het was niet alleen mijn persoonlijke leven dat ik wilde veranderen. Mijn identiteit als zwarte vrouw is erg belangrijk voor mij. De situatie van het hebben van een zwarte identiteit is traumatisch, en muziek en de kunsten zijn door de zwarte bevolking altijd gebruikt om te dealen met oppressie.”
Angel zei ja tegen elke kans om te kunnen spelen. Omdat ze alle mogelijke gigs nam, soms
met muzikanten die ze nog nooit had ontmoet, groeide ze uit tot een belangrijke speler in Chicago’s losse community van jazz en improviserende muzikanten. “Een van mijn passies is empathiseren hoe geïmproviseerde muziek, experimentele muziek ook zwarte muziek is. Het is geen raar iets van ‘Oh, wat is er mis met hen,’ nee! De roots van alle zwarte muziek is improvisatie – participerende muziek.”
Het nieuwe album Oracle van de inmiddels 39 jarige Angel Bat Dawid is haar eerste record uitgebracht op een label. De muziek nam ze op met haar telefoon, ze gebruikte een app voor de overdubs en sommige tracks bestaan zelfs uit zeven stacked lagen. De spirituele jazz nummers op het album zijn los en flowing, met verweven lagen van stem, hoorn, toetsen, percussie en andere instrumenten, bijna elke noot door Angel Bat Dawid herself. The Oracle is een energieke getuigenis van black life as it stands today.
Woensdag 6 november staat Angel Bat Dawid in BIRD.