fbpx

Meet the awesome Nina’s!

Hoe slepen onze bazinnen BIRD de coronacrisis door?

Misschien heb je dit al eens gehoord: BIRD bestaat uit een BV en een stichting. Maar weet je ook dat er bij allebei een Nina aan de top staat? Hoe werkt dat nou samen, zo’n BV en stichting, en hoe gaan de Nina’s om met de huidige coronacrisis en wat betekent het concreet voor BIRD? Nina Hooimeijer (BV) en Nina Draaijers (stichting Live@BIRD) gaan met de billen bloot en leggen de keukengeheimen van BIRD voor je op tafel.

Hoe is BIRD ontstaan? En waarom is er gekozen voor een BV en een stichting?

Nina Hooimeijer: “Mede-eigenaren Gaby, Raoel en Philip, waarvan laatstgenoemde programmeur was bij concertpodium WATT, misten een plek in het Rotterdamse uitgaanscircuit met een focus op jazz, hiphop en aanverwante muziekstromingen. Een plek met een eigentijds karakter waar je ook nog lekker en kwalitatief kon eten.  De geboorte van BIRD was hiermee een feit. Daarnaast hielden verschillende partijen in Rotterdam zich met moderne jazzconcerten bezig. Ze zijn gefuseerd tot stichting Jazzpodium Rotterdam, die het liveprogramma in BIRD programmeert. Deze handelt onder de naam Stichting Live@BIRD.”

Nina Draaijers: “Je ziet dus ook dat de BV en de stichting andere doelen hebben. Daardoor is de dynamiek tussen de twee organisaties anders. Mijn doel met de stichting is niet om winst te maken, maar om cultuur neer te zetten, terwijl een BV omzet moet creëren.”

Nina Hooimeijer: “Je moet winst maken, want je moet investeren. Als je een nieuwe keuken of geluidssysteem nodig hebt, kost dat zo een ton per onderdeel en tja, die moet je wel verdiend hebben. Om relevant te blijven moet je jezelf continu opnieuw uitvinden, zodat je genoeg omzet draait om dat terug te kunnen investeren in je bedrijf.”

Nina Hooimeijer (1969) is mede-eigenaar van het restaurant, de club en de Garden van BIRD. Na twee voltijdstudies (bestuurskunde én rechten) aan de Erasmusuniversiteit gaat Nina H. aan de slag bij de Verenigde Naties, om vervolgens bij Verkeer en Waterstaat terecht te komen. Fun fact: daar heeft ze de besluitvorming over de Maasvlakte gerealiseerd. Na vijf jaar gemeente Rotterdam waagde Nina H. sprong in het diepe en koos ze fulltime voor BIRD. Foto: Beckand Photography

Handig, dezelfde voornaam! Er zijn vast wel eens grappige misverstanden geweest.

Nina Hooimeijer: “Laatst had ik er wel één die er echt bovenuit stak. Ik werd via mijn e-mailadres nina@bird-rotterdam.nl benaderd door studenten van het Erasmus voor een soort casestudie. Daar voorafgaand wilden ze een proefinterview houden, dus ik dacht prima, kom maar door. We gaan zitten, ik kijk naar het blad dat ze me geven en lees ‘Nina Draaijers’. Ja, abort mission guys, jullie moeten mij niet hebben, sorry!”

Wat ervaren jullie als het grootste verschil en de grootste overeenkomst tussen jullie functies?

Nina Draaijers: “De overeenkomst ligt vooral in het organisatorische gedeelte. Collega’s of externe partijen zeggen regelmatig dat als je wilt dat er iets geregeld wordt, je bij de twee Nina’s moet zijn. De organisatie is bij ons alle twee onze sterkste kant denk ik.”

Nina Hooimeijer: “We zijn beiden resultaatgericht, niet lullen maar poetsen. Mijn rol is anders. In het restaurant en de club stuur ik 60 mensen aan. Onze BIRDIES noemen me vaak mama BIRD. Ze komen naar me toe met persoonlijke problemen en dan zoeken we een oplossing. Ik ben trots dat BIRD daar een rol in vervuld, want sommigen hebben flinke tegenslagen gekend in hun leven. Die zijn allemaal weer goed terecht gekomen en dat maakt me blij. Ze komen hier jong binnen en vliegen na een jaar of zes weer uit. Mijn drive is om een bijdrage te leveren aan hun ontwikkeling. We zijn één grote familie, sommige BIRDIES willen nooit meer weg. BIRD is meer dan horeca en mooie muziek. Het is een way of living. En dat voel je ook als je binnen komt.”

Nina Draaijers (1991) is zakelijk directeur van de stichting die verantwoordelijk is voor al het liveprogramma, Live@BIRD. Deze geboren Rotterdamse heeft Algemene Cultuurwetenschappen en daaropvolgend een master Cultural Economics and Entrepeneurship voltooid. Nina D. is al vroeg bij Live@BIRD betrokken: ze liep stage bij de eerste directeur Hugo Dirkson. Van daaruit maakte ze snel grote stappen: van productie en administratie naar assistent zakelijk leider, en nu runt ze de dagelijkse gang van zaken bij Live@BIRD. Foto: Beckand Photography

Welke eigenschap bewonder je van de andere Nina en wat leer je van elkaar?

Nina Draaijers: “Oh ik weet dat antwoord meteen! Het zijn eigenlijk meerdere eigenschappen gecombineerd in één. Ik bewonder haar doorzettingsvermogen. Nina H. is heel daadkrachtig en als ze iets wil dan gaat ze er helemaal voor. Haar doorzettingsvermogen werkt heel fijn.”

Nina Hooimeijer: “Waar ik heel hard kan schreeuwen, gillen en met mijn vuist op tafel sla, blijft Nina D heel rustig. Ik vind het heel knap dat ze goed kan blijven staan en dat ze zich dan niet persoonlijk aangesproken voelt. Ze vertelt haar ideeën in stappen, maar wel gefilterd. Ze heeft een goed oog voor de zakelijke kant en is verstandig en stabiel. Ik kan heel hard overkomen, maar zo bedoel ik het natuurlijk niet. Ik werk veel analytischer, dus ik presenteer gewoon de feiten. Vroeger had ik ook wel vaker een filter, maar nu ik wat ouder ben, ben ik die een beetje verloren.”

Nina Draaijers: “Ik vind het heel fijn dat Nina op basis van feiten communiceert. En ze is heel goed in analyseren en trends en ontwikkelingen in kaart brengen. Als ik iets van Nina kan leren dan is dat wel hoe je strategisch het best te werk kunt gaan.”

“Het lullige aan deze situatie is dat de BV alle klappen opvangt”

En toen; pandemiepaniek!

Hoe merken jullie de effecten van de pandemie? 

Nina Hooimeijer: “Je hebt nul omzet, en je enige verdienmodel is je omzet. Elk biertje of hapje dat je verkoopt telt, en dat verkopen we nu gewoon niet. Dit is echt een horrorscenario. Ik ben heel blij dat we net een nieuwe keuken en een nieuw geluidssysteem hebben. Als alles straks weer open mag en er gaat iets kapot omdat het aan vervanging toe is, dan heb je toch wel een probleem.”

Nina Draaijers: “Het lullige aan deze situatie is dat de BV alle klappen opvangt. Wij kunnen nu ons programma niet weg zetten in BIRD. Wat er uiteindelijk met BIRD BV gebeurt, heeft ook effect op de stichting. Dus we proberen elkaar daarbij zo veel mogelijk te helpen. Aan de andere kant geeft het ons ruimte voor nieuwe initiatieven zoals BIRD on the Block. We zitten nu aan zo’n 40 aanmeldingen. Daar kunnen we heel veel Courtyard Concerts voor organiseren. Zo stimuleren we ook lokaal talent en kunnen we nog steeds aan hun ontwikkeling bijdragen. Dat is ook één van onze doelstellingen. Gelukkig kunnen we daar ook nu mee doorgaan.”

Nina Hooimeijer: “De stichting heeft het geluk dat ze het pand en de faciliteiten van de BV kunnen gebruiken, want veel stichtingen hebben een eigen pand en zitten wel met die vaste lasten.”

Hoe helpen BV en stichting elkaar de crisis door?

Nina Hooimeijer: “De crisis raakt de BV op dit moment het hardst. Door de gemiste omzet komen we al snel op een tekort van vier ton. Dat komt ook omdat er geen concerten van de stichting meer zijn, waardoor we huur mislopen. Dat vangt de stichting nu gedeeltelijk op door toch activiteiten in BIRD te organiseren, zoals BIRDtv.”

Nina Draaijers: “En we communiceren veel met elkaar, zodat we een gezamenlijke boodschap uitdragen. Daarom draagt de stichting nu ook meer bij op het gebied van de gezamenlijke marketing.”

Foto: Beckand Photography

“Van deze negatieve situatie toch iets positiefs maken met nieuwe energie en inzichten is heel waardevol”

Wat willen jullie nog graag bereiken bij BIRD? Wat is jullie visie?

Nina Draaijers: “Het nieuwe beleidsplan van Stichting Live@BIRD was mijn baby. Ik hoop dat we in 2021-2024 weer in het cultuurplan komen en we meer budget krijgen. Dan kunnen we uitbouwen en de naam BIRD nóg sterker maken. Ik hoop dat we binnen nu en een bepaalde tijd weer ruimte krijgen voor meer grote concerten en talentontwikkeling. Ik wil de organisatie verder professionaliseren en uitbreiden op alle vlakken. Eerst hadden we één programmeur (Guido van Dieren). Nu hebben we Raluca Baicu daarnaast, die zich focust op lokale talentontwikkeling. Het team wordt breder en dus sterker.”

Nina Hooimeijer: “We zijn écht nog wel een aantal jaren bezig om deze crisis weg te werken. Wat ik bijzonder vind, is dat we ondernemend, creatief en flexibel blijven. We vinden onszelf opnieuw uit, en door de crisis raken plannen in een stroomversnelling. We streamen online en door BIRD on the Block zijn we met onze silent disco en live acts bij de mensen thuis. Dat wilden we al lange tijd doen, maar het kwam er nooit van. Natuurlijk kun je onze signature dishes nu ook laten bezorgen en afhalen, daar gaan we mee door als we weer open zijn.”

“Volgend jaar bestaan we tien jaar, dat komt door alle mensen die hard voor BIRD hebben gewerkt. Nu is de tijd voor bezinning, om te beseffen dat je niet zomaar alles for granted moet nemen. De BV en stichting pakken het heel goed samen op. Het is fijn om te weten dat je een sterk team hebt om de crisis weg te werken.”

Nina Draaijers: “Zeker, dat is heel bijzonder. Dat je van deze negatieve situatie toch iets positiefs probeert te maken met nieuwe energie en inzichten is heel waardevol.”

Foto: Beckand Photography
share tweet whatsapp
View magazine

Have A Look At This

Wednesday 04 December

BIRDsessions x Codarts

Tijdens Alternate Takes krijgen local heroes en supersterren-in-spe voor een avond een carte blanche in BIRD. De regels zijn simpel: er zijn geen regels. Oké… eentje dan: de host nodigt een guest-artist uit. Op donderdag 5 december is het de beurt aan Kossa Kossa: The Afro jam of Rotterdam

Saturday 01 February

Omasta plays J Dilla

Het Poolse vijftal Omasta debuteerde recentelijk in stijl: namelijk met een heerlijke live-set ter ere van hiphoplegende J Dilla in hun thuisstad […]

Saturday 30 November

ASIAH

Asiah, de opkomende artiest met een unieke en soulvolle sound, staat op 30 november op het podium van BIRD Rotterdam voor een onvergetelijk optreden.