Lonnie Holley: een kunstenaar op het podium

De Amerikaanse artiest Lonnie Holley staat meer bekend om zijn sculpturen en schilderijen dan om zijn muziek en performances, maar voor de improvisatiekunstenaar liggen deze werelden dicht bij elkaar. Sterker nog, ze zijn onafscheidelijk.

“I didn’t know it was art.”

Dat Lonnie Holley beeldend kunstenaar en muzikant is geworden, lag niet heel erg voor de hand. Opgroeien in het Alabama van de jaren vijftig, zwervend van pleeggezin naar pleeggezin, met baantjes als vuilnisman, afwasser, katoenplukker en grafgraver resulteert doorgaans niet in een one-way-ticket naar het Smithsonian. Het startpunt van Holley’s kunstenaarschap was dan ook onverwacht en kwam, geheel in lijn met zijn leven tot dan toe, voort uit een tragische gebeurtenis. Bij een brand kwamen twee van zijn jonge nichtjes om het leven. De grafstenen die hij toen maakte van gevonden zandsteen, zouden zijn eerste sculpturen worden, al had hij dat zelf niet door. “I didn’t know it was art. I thought I was making baby tombstones.”

Coca-Colaflesjes en global warming

Zo’n 35 jaar later heeft Holley een uitgebreide collectie en internationale reputatie opgebouwd met exposities in vooraanstaande musea over de hele wereld, een vaste plek in het Smithsonian en zelfs in The White House. En nog steeds bestaat zijn werk uit gevonden materiaal dat door veel mensen als afval zou worden bestempeld: plastic bloemen, dierenbotten, do-not-cross-lintjes, aangespoelde Coca-Colaflesjes en roze scooters. Met deze schijnbaar frivole voorwerpen kaart hij grote thema’s aan als global warming, het wegvallen van de middenklasse en het slavenverleden van de Verenigde Staten.