In gesprek met De Koning

Top Notch-oprichter Kees de Koning over 20 jaar geluid én beeld

Hofleverancier van headboppers, Top Notch, is twintig jaar oud en still going strong. Dat moet gevierd worden! En dat doen we zaterdag 2 april met onze Top Notch Tribute. Op deze avond kun je meekijken – maar vooral dansen – met de meest memorabele tracks en music video’s van dit label. In aanloop naar de tribute keken we terug op de afgelopen twintig jaar met Top Notch-oprichter en head honcho, Kees de Koning… want wat zijn eigenlijk zijn favoriete clips?

De eerste single van Top Notch kwam uit in 1995 (‘Spraakwater’ van Extince). Hoe kijk jij terug op die periode? Had je ooit verwacht dat dit zou kunnen gebeuren?

Nee, met geen enkele mogelijkheid had ik dat zien aankomen. Ik was 24, dus ik weet niet in hoeverre je dan überhaupt nadenkt over een eigen, grote onderneming starten. Ik was veel meer met het moment bezig.

Wat gebuikte jij als blauwdruk? Wie of wat was jouw voorbeeld?

Def Jam! Def Jam was een label dat je niet niet kon volgen. Ze hadden acts als LL Cool J, Public Enemy, Beastie Boys en Oran “Juice” Jones… allemaal heel verschillend maar toch Def Jam.

Top Notch (de naam zegt het al) is een kwaliteitskeurmerk, een stamp of approval. Hoe houd je dat in stand?

We nemen ons werk serieus en leggen alles langs de lat van goede…eh, onze smaak. We hadden een hoop commerciële releases kunnen doen, maar deden dat uiteindelijk niet omdat we te arrogant waren en het niet goed genoeg vonden. Achteraf heb ik daar wel spijt van. Aan de ene kant wil je succesvol zijn en winnen, maar aan de andere kant wil je trots “Top Notch” onder een release kunnen zetten. Er zijn er ook geweest die minder aandacht kregen of minder succesvol zijn geweest. Dat hoort er ook bij.
We zijn ook literatuur-, film-, en documentaire- en app-projecten gestart, we hebben oude muziek van Drs. P, Doe Maar en Lieve Hugo opnieuw uitgebracht. We zijn dus niet altijd even voorspelbaar en dat is belangrijk, daardoor word je geen karikatuur van jezelf.

Top Notch-video’s typeren altijd de lyrics en het profiel van de artiesten. Een Postmen-video ziet er anders uit dan een Dio-video. Hoe gaan jullie hierin te werk?

Hiphop is bij voorbaat visueel. Toen er bijna geen hiphopvideo’s werden gemaakt, en je eens in de week acht clips op Yo! MTV Raps bekeek, visualiseerden de meeste luisteraars de clips in hun hoofd. Goede artiesten nemen je met hun teksten mee naar hún wereld. Je wilt dat de video precies dát uitdraagt. De rol die wij hebben, is het be