fbpx

Ground up met Anton de Bruin

In gesprek met ons over zijn Autumn Residency

Autumn is (almost) here. Time to turn over a new leaf. En dat doen we met een nieuwe BIRDsessions-residency. Dragonfruit-member en pianovirtuoos Anton de Bruin neemt ons op reis door zijn muzikale invloeden en presenteert op de slot avond zijn nieuwe soloproject Imaginarium. Hoe hij deze residency invult, met welke muzikanten en wat zijn views zijn op de scene vertelt hij in een gesprek met ons.

Anton de Bruin is toetsenist, componist, arrangeur en producer voor verschillende bands en projecten. Met zijn band, Dragonfruit, heeft hij inmiddels meerdere singles gereleased en op verschillende festivals en plekken gespeeld. Daarnaast is hij toetsenist en producer voor o.a de Ghanese jazztrompettist Peter Somuah, schrijft en speelt hij muziek voor verschillende (inter)nationale films en theaterproducties én runt hij zijn eigen strijkorkest waarmee hij voor verschillende artiesten arrangementen schrijf en opneemt. 

Wat vind je van het initiatief van de residency?

Een heel nice idee, omdat je hiermee mensen een beter verhaal kan vertellen. Het onderwerp van dat verhaal kan van alles zijn, of het nou gaat om persoonlijke groei of een maatschappelijke kanttekening plaatst bij bepaalde problemen. Het geeft de mogelijk om mensen mee te nemen in een door jou gemaakte wereld. Iets wat moeilijk te doen is met maar één concert omdat je dan maar maximaal anderhalf uur de tijd hebt. Wat ook cool is aan BIRDsessions, is dat het een plek is waar je kan experimenteren. Je mag meer risico nemen. Iets wat je normaliter niet zou doen als je op de mainstage van BIRD zou spelen. Ook heb je de mogelijkheid om met mensen te werken waarmee je nog niet hebt gespeeld. De sessies zijn de perfecte pressure cooker.

Wat zijn je gedachten over de Rotterdamse music community en publiek?

De crowd is heel erg open. Open voor verandering en nieuwe ervaringen, maar het is mij wel opgevallen dat er in Nederland zo’n harde lijn is tussen clubavonden en optredens. Je hebt veel mensen die óf alleen naar de club gaan óf alleen naar concerten, iets waaraan ik zelf stiekem ook schuldig ben. Dit is niet het geval in Londen of LA. Als je kijkt naar acts zoals Ezra Collective Steam Down en Dinner Party (de collectief van Robert Glasper, 9th Wonder en Terrace Martin), zie je dat ze in een grijs gebied zitten. Als je wilt clubben kan je daarheen gaan, maar als je ook oplet wat er qua optreden gebeurt on stage, denk je: “Ow Shit!”

Wat is daar de reden van denk je?

Ik denk dat het vooral te maken heeft met een mentale scheiding. Mensen zijn heel erg gewend aan een bandje kijken. Ik denk ook dat de muziek die gemaakt wordt tijdens een optreden zich niet altijd leent om in die clubsetting gespeeld te worden. Als we de Londense muzikanten even als voorbeeld pakken: De meeste van die gasten komen zelf uit de clubscene en waren grime of jungle producers. Zij namen die mentaliteit weer mee in de jazz scene. Dan krijg je die hele interessante mix van muziek spelen op plekken waarvan men al gewend was om er überhaupt te komen vanwege uitgaan. Dat haalt dan ook dat elitaire randje er van af, dat vaak wel om jazz optredens heen hangt.

Is Rotterdam daar klaar voor?

Ja, Rotterdam is daar zeker klaar voor. Je merkt ook dat er echt een push is in de scene. Artiesten zoals Brintex Collective, Kay Slice, Joop de Graaff( van Y.O.P.E) hebben die energie van ‘laten we van Rotterdam de nieuwe Londen van Europa maken’. 

Wat zal jouw deelname aan deze residency je bijbrengen als artiest, denk je?

Nieuwe muzikale connecties maken. Er zitten mensen in de line-up waarmee ik zelf nog niet of weinig heb gespeeld en sowieso niet in deze genres. Ik hoop dat mensen die komen, nieuwe gezichten en genres ontdekken. Ik zie dit ook als een kans om mijzelf muzikaal te verruimen. Hoe zitten de genres waar ik naar luister nou echt in elkaar, wat is de geschiedenis erachter, wie speelde dan en wat hebben zij gecheckt. Want als ik verschillende genres ga performen, ga ik het ook echt goed doen. 

Je hebt al meerdere keren opgetreden in BIRD(sessions). Wat zal er nieuw of anders zijn tijdens je residency?

[Lacht] Ik kan mezelf niet echt verschuilen en iemand anders het voor me laten doen. Dat is ook het minste waar ik naar uit kijk: die fucking presentatie microfoon en gewoon praten ofzo. Misschien haal ik dat wel uit de residency.

Really? Je komt nu zo calm and collective over!

Gewoon die stress van all eyes on you. Ik denk dat juist wat de meeste mensen ervaren voor het spelen, ik heb met praten. Laat me gewoon lekker muziek maken, dan komt het wel goed.

Wat ga je doen tijdens je residency? Wat is het verhaal achter je concept?

Tijdens mijn gehele Residency zal de rode draad mijn nieuwe soloproject Imaginarium zijn, dat ik op de laatste avond ga presenteren. De eerste drie avonden zullen de leidraden zijn waaruit het nieuwe project bestaat. Imaginarium zal elementen hebben van jazz, club en dub sounds. Met dit project hoop ik dus de kloof tussen concert en club te overbruggen: de muziek die je hoort kan om twee uur ’s nachts worden gedraaid in een club, maar als muzikanten dit aan het performen zijn op het podium is er juist de vrijheid om te improviseren.


… Langskomen?

Block dan de volgende (gratis) woensdagavonden. En vergeet je instrumenten niet!

share tweet whatsapp
View magazine

Have A Look At This

Thursday 31 October

Resavoir

Resavoir is een muziekproject geleid door Will Miller uit Chicago. Hun debuutalbum kwam uit in 2019 en kreeg veel lof van onder andere Pitchfork en VICE. Eind 2019 traden ze op bij het eerste Boiler Room Festival in Londen en namen daar een cover op van “Plight” bij Total Refreshment Centre. Dit nummer verscheen later op een compilatie van Blue Note Records. In de herfst van 2023 brengen ze hun tweede album uit, met een vernieuwde live-ensemble met nieuwe Chicago muzikanten zoals Eddie Burns, William Corduroy en Kenneth Leftridge Jr.

Thursday 04 July

Blue Note Records: 85th Anniversary Tribute Party

Dit jaar viert Blue Note zijn 85ste verjaardag, en dat is reden genoeg voor Jazzpodium BIRD om dit tijdloze Amerikaanse muzieklabel in het zonnetje te zetten. Samen met DJ Maestro en de Rotterdamse jazzliefhebber en theatermaker Wilfried de Jong, brengen we een eerbetoon aan de muziek van Blue Note met een geweldige line-up van hedendaagse jazzmuzikanten. Kom naar BIRD en vier de rijke geschiedenis van Blue Note Records met ons mee!

Saturday 29 June

Blue Grass Country Soul Night 

Zaterdag 29 juni is BIRD dé plek om te zijn na een bezoek aan het Rotterdam Bluegrass Festival op het Noordplein of de New Orleans Soul Food Night in BIRD. Die nacht organiseert BIRD in samenwerking met het Rotterdam Bluegrass Festival een afterparty met optredens van de topartiesten van het vermaarde Rotterdamse bluegrassfestival. Na afloop van de festivalzaterdag barst het jamfeest los onder leiding van de fenomenale Amerikaanse headliner van het Rotterdam Bluegrass Festival (die we nog even geheimhouden), en transformeert het podium van BIRD in één grote bluegrass soul jamsessie. Je kunt tot in de vroege uurtjes je beste bluegrass en soul dansmoves laten zien op de dansvloer, onder muzikale leiding van DJ Dandy Dave en zijn platenkoffers vol country- en soulknallers.

Voor slechts € 25,- krijg je toegang tot zowel het festival op het Noordplein (een dagkaart voor zaterdag 29 juni) als deze speciale afterparty in BIRD. De muziek gaat door tot 4:00 uur ’s ochtends, wanneer twee levendige scenes samensmelten tot één zinderende afterparty. Laat je verrassen door onverwachte samenwerkingen en beleef een ultieme bluegrass en soul ervaring tijdens deze nu al legendarische avond. Een ervaring die je absoluut niet mag missen!