Started from Renesse now he’s here

Philou Louzolo is één van de beste selectors van dit moment. Tijdens zijn avonden vol head-bobbing goodness hoor je de beste afro-, disco- en house-sounds. Hij is geregeld in het buitenland en op de mooiste festivalpodia te vinden en op 5 mei in BIRD bij Transistor Rhythm. We spraken Philou over zijn avond, selectieproces en lievelingstracks.

Wat kan het publiek aanstaande vrijdag bij jouw avond Transistor Rhythm verwachten?

Ik ben me bewust van het feit dat ik mezelf voornamelijk geprofileerd heb als afro-dj, maar het is een misvatting dat ik alleen maar into afro ben. Natuurlijk identificeer ik me sterk met het Afrikaanse continent en de verschillende culturen en de muziek die daaruit voorkomt, maar ik probeer af en toe ook uitstapjes te maken naar andere sounds. Die sounds hebben niet per definitie het label “Afrikaans”, maar komen wel voort uit traditionele Afrikaanse muziek. Ik zie Afrikaanse muziek als de bakermat van verschillende soorten dansmuziek. Denk bijvoorbeeld aan disco, house, jazz en soul. Zelfs in early detroittechno is Afrikaanse polyritmiek hoorbaar. Daarom heb ik ook Max Abysmal uitgenodigd, zijn geluid sluit hier perfect bij aan.

Hoe kies jij de tracks voor een avond?

Sinds het cassettebandjestijdperk ben ik al bezig met het verzamelen van muziek. Bij iedere levensfase hoort een bepaalde muzikale voorkeur, die altijd een connectie heeft met de fase daarvoor. Zo ontdekte ik house via hiphop, omdat veel houseproducers hiphopsamples gebruiken. Om Afrikaanse muziek kon ik niet heen. Iedere Afrikaan in Europa gaat door een fase waarin je nieuwsgierig wordt naar je roots. En in house wordt veel gebruik gemaakt van Afrikaanse percussiegrooves, waardoor ik uiteindelijk begreep hoe goed die twee werelden samen gaan. Als ik me voorbereid op een avond, loop ik al mijn fases door in mijn hoofd en verzamel ik de muziek die ik bij de avond vind passen.

Waarom ben je gaan dj’en?

Ik ben begonnen met draaien in Renesse in de eclectische r&b- en housediscotheek Pinky. Je draait daar geen sets van drie uur, maar begint om tien uur ‘s avonds en eindigt om drie uur ‘s ochtends. Bij Pinky heb ik veel geleerd over de interactie tussen de dj en het publiek. Later ben ik begonnen met het produceren van house. Ik had mijn eerste release bij een house-label in Parijs (Lazare Hoche Records) en werd al gauw geboekt voor een internationale gig. Ik ben dus van een club waar het puur om hitjes draaien ging, direct in het diepe gegooid met een internationale boeking waar men verwacht dat je een eigen style presenteert. Ik heb simpelweg veel geleerd door veel fouten te maken, haha!

“Ik heb simpelweg veel geleerd door veel fouten te maken, haha!”

Je staat geregeld op festivals, wat was het leukste festival afgelopen jaar?

Ik heb erg genoten van de The Djoon Experience in Sicilië en Atlas Festival in Marrakesh. Twee festivals op twee geweldige locaties waar alles samen kwam: de bezoekers, de organisatie en de artiesten. Het was voor mij een mijlpaal om voor het eerst Afrikaanse muziek te draaien in een Afrikaans land, alles viel op z’n plek.

Wat onderscheidt jou van andere dj’s?

Net als mijn collega’s vind ik het belangrijk om mensen een mooie avond te bezorgen, maar naast het draaien van Afrikaanse/zwarte muziek bekommer ik me ook om de maatschappelijke en culturele ontwikkeling van Afrika, haar inwoners en zwarte communities wereldwijd. Afrika wordt zelden gezien als een progressief continent, met veel positieve ontwikkelingen en een enorme hoeveelheid creativiteit. Terwijl dit wel het geval is. Om op een respectvolle manier met elkaar om te gaan, is het noodzakelijk om een eerlijk beeld te hebben van de geschiedenis en de huidige situatie. De manier waarop we vandaag de dag naar Afrikaanse culturen, en dus ook Afrikanen, kijken is vaak een beetje denigrerend. Die blik is een leftover van onwaarheden die stammen uit het koloniale tijdperk. De misvattingen zitten helaas nog steeds in ons systeem. Ik wil die misvattingen bestrijden en mijn aanhang via social media interesseren voor de andere kant van het verhaal.

Waar wil jij echt nog eens draaien?

Ik ben daar niet zo mee bezig. Ik vind het wel leuk dat er sinds vorig jaar veel waardering komt vanuit het buitenland. Ik kom regelmatig op nieuwe plekken en reis veel, maar ik vind het belangrijker om aan toffe projecten te werken en muziek uit de brengen waar ik achtersta. Vorig jaar heb ik een ep uitgebracht in samenwerking met een Nigeriaanse band, dit zou ik in de toekomst graag vaker willen doen.

Naast wie zou jij ooit eens behind the decks willen staan?

Ik ben met verschillende partijen in gesprek om een live-act op te zetten, bijvoorbeeld met VILLY & The Xtreme Volumes. Dit is de groep waarmee ik al eerder muziek heb uitgebracht. Verder staat er ook al een nieuw project in de planning, waarbij ik weer de studio opzoek met een (Noord)-Afrikaanse band.

Wat is jouw lievelingstrack?

Muziek is emotie. Lekker cliché I know, maar ik ben een persoon met stemmingswisselingen. Ik heb dan ook elke dag een andere lievelingstrack. Maar ik kan je wel vertellen welke track er nu opstaat: Songhoy Blues met ‘Al Hassidi Terei’.

Bereid je alvast voor op Transistor Rhythm met deze door Philou zelf geselecteerde tracks:

Foto: Laisa Maria Photography

share tweet whatsapp
View magazine

Have A Look At This

Friday 17 February

Philou Louzolo & Max Abysmal

Africa is calling, you better pick up the phone! Met Transistor Rhythm brengen we je de beste afro-, disco- en house-sounds van […]

Saturday 12 August

Obonjan

BIRD reist weer af naar het schitterende Kroatië waar we gastcurator zijn van het muziekfestival Obonjan. Reis met ons mee en dompel […]

Friday 16 June

Kaitlyn Aurelia Smith

Verlies jezelf in een elektronisch regenwoud van melodische soundscapes en tsjirpende synths, zorgvuldig opgebouwd in Kaitlyns muzikale lab