Sarah-Jane is eindelijk de baas

Een gesprek over de achtergrond, voorgrond en haar ontluikende liefde voor Rotterdam

We zien haar overal. En nog beter, we horen haar overal: Sarah-Jane. Ze wordt geroemd om haar high-energy-shows op Lowlands en Noorderslag en haar stem die klinkt als een mix van een trippy Erykah Badu en een relaxte Jill Scott. Nieuwsgierig geworden naar de dame achter die grote bos krullen en nog grotere stem, reisde BIRD af naar Amsterdam om met Sarah-Jane te kletsen over haar weg naar de voorgrond, al het goede uit Rotterdam en haar muzikale favorieten. (“Justin Bieber staat er ook tussen. Heel random.”)

Hi Sarah-Jane, tof dat we je kunnen spreken! Je hebt nogal een hoop meegemaakt, musicwise. Wanneer wist je dat je van muziek je carrière ging maken?

Eigenlijk vanaf het moment dat ik kon praten. Wat me bij is gebleven is dat ik vroeger als de telefoon overging altijd een melodie maakte op het riedeltje. Rond mijn 15e ging ik bij een Surinaams bandje. Ik werd toen zo verliefd op melodieën en ritmes dat ik zeker wist dat ik muziek wilde maken. Het leeft in mij en haalt het beste in me naar boven.

Sarah-Jane begon rond haar 16de met een muziekopleiding. Daar vormde ze samen met andere muzikanten Sarah-Jane & The Xperience waarmee ze eerst op school, en daarna in de Nederlandse hiphopscene successen boekte. Sarah-Jane & The Xperience werd The Xperience en trad daarmee meer op de achtergrond. Maar wel voor hiphopacts als Zwart Licht, Keizer, Jayh en Darryl.

Hoe was het voor jou om van de voorgrond naar de achtergrond te treden?

Eigenlijk kwam ik er later pas achter hoe moeilijk ik dat vond. Maar ik hield er zo van om met The Xperience te zijn. Ik kon ook bij Soul Sisters (theaterproductie, red.) terecht en in die periode kreeg ik veel aanvragen om de backing vocals te doen voor andere artiesten. Ik was voornamelijk bezig met naam maken, dus zei ik tegen alles ja. Ik was niet bezig met wat ik echt wilde. Ik heb toen veel geleerd, vooral wat ik wel wil doen en wat niet. Met The Xperience kwam toen het moment dat onze wegen moesten scheiden. Ik zocht een nieuwe band bij elkaar met supergoede muzikanten. En die nieuwe mensen komen allemaal uit Rotterdam! Daarom begint de liefde voor die stad en de mensen echt te groeien bij mij.

Je deed de backing vocals voor o.a. Sabrina Starke, Glennis Grace en Rita Marley. Hoe heeft die periode je gevormd tot de zangeres die je nu bent?

Van Rita Marley heb ik heel veel geleerd, en ook van Mano (Mano Yeah, haar producer, red.). Rita is een vrouw die heel goed weet wat ze wil, maar moeilijk vindt dat te uiten. Maar haar bandleden hoeven maar naar haar te kijken en ze weten wat ze bedoelt. Dat herkende ik heel erg. Ik kon zelf ook niet goed onder woorden brengen welke ideeën in mijn hoofd zaten. Daarvoor had ik Mano, hij begreep me helemaal. Toen ik het later alleen moest doen, moest ik hem loslaten en zelf mijn muziek leren kennen. Ik leerde mijn ideeën te vertalen voor iemand die muziek niet goed kan ‘spreken’. Het is wel confronterend, want jij bent ineens de leider en jij moet de boel bij elkaar houden.

‘Psychedelic Love’ is een wat meer trippy, popachtig nummer vergeleken met je andere werk. Is dit een kant van jezelf die je verder wilt uitwerken? Of blijft soul de core van je muziek?

Soul blijft de kern. Ik was bang dat mensen ‘Psychedelic Love’ niet helemaal zouden begrijpen. Maar mensen herkenden zich in die trippy kant van de liefde, het heen en weer geslingerd worden. Ik ben momenteel veel bezig met schrijven. Ik zoek een sound die verfrissend is, soulvol en heel erg Sarah-Jane. Maar vooral edgy. Misschien ben ik er morgen uit wat die sound is, misschien over drie jaar. Ik heb nu een producer gevonden die die sound begrijpt en het in me naar boven haalt. Weer iemand uit Rotterdam, haha!

Je bent onder andere bekend geworden door je spectaculaire live-act. Wat gebeurt er met jou zodra je op het podium staat?

Ik hou er niet van om te zeggen dat ik iemand anders word op het podium, ik word denk ik juist mezelf. Op het podium kan ik alles loslaten. Al mijn onzekerheid en de ruis verdwijnen. Ik ben dan de baas.

Je stem heeft wat weg van Leela James en Jill Scott. Wie zijn je grote helden en wie heeft je geïnspireerd?

Buiten de soul Kendrick Lamar en Drake. Je zou het misschien niet denken maar ik luister veel hiphop. Dat is ook wel een kant die ik meer wil belichten. Beetje rappen, haha. Maar Kendrick, wauw, hij is een movement op zich. Drake’s teksten vind ik heel tof. Al ben ik er nog steeds niet uit of hij die zelf schrijft. Trouwens, D’Angelo is ook een muzikale held voor me. En Skunk Anansie luisterde ik vroeger veel. Zij heeft me gevormd tot die meer weirde kant die je hoort in ‘Psychedelic Love’. Wacht, ik check mijn mostplayed-list.

Ze pakt haar iPad erbij en start Spotify.

De laatste tijd luister ik dag en nacht naar Emily King, kijk maar. Maar ook The Internet, Miguel… Justin Bieber staat er ook tussen. Heel random.

share tweet whatsapp
View magazine

Have A Look At This

Friday 18 December

Sarah-Jane

Sarah-Jane trad tot voor kort op als achtergrondzangeres voor onder anderen Glennis Grace, Sabrina Starke, Rita Marley en Berget Lewis. […]

Thursday 28 January

Eska

Na jarenlang als backing en featured vocalist te hebben gewerkt in Londense muziekscene, verscheen afgelopen april het langverwachte debuutalbum van […]

Saturday 17 September

Yuna

Als Sia achttien was, Ellie Golding op retraite in Azië ging, en Adele wat subtieler zou uithalen, dan zouden ze […]