De Platentas van

Frank Bolder

North Sea Jazz Festival is back in town en daarom neemt BIRD een kijkje in de platentas van muzikale soulmate Frank Bolder, een van de programmeurs van het festival. Frank begon zijn muzikale carrière als drummer in verschillende bands en werkte jarenlang als agent en tourmanager. Tegenwoordig is hij ook programmeur bij LantarenVenster.

Welke nummers werden er vroeger bij familiefeestjes gedraaid en aan welke heb je dierbare herinneringen?

Oi, dat waren Demis Roussos, Mireille Mathieu, James Last, Glenn Miller Orchestra en veel Alle 13 (of 14) goed-lp’s. Ik heb zelf Live in Paris van Supertramp en alles van The Police grijsgedraaid. Dierbare herinneringen heb ik aan een van mijn eerste cassettebandjes, gekregen van bassist Ton van de Kerkhof waarmee ik in de bands Revel, Bow & Her Backbone en Paul Chevrolet & The Rockin’ Cadillacs speelde. Ton gaf me regelmatig cassettes om me ‘aan de jazz’ te krijgen. Eentje had op de ene kant een lp van Oscar Peterson (Night Train) en aan de andere kant een van John Scofield (Flat Out volgens mij).

Wat was de eerste plaat, cd of single die je kocht?

KC & The Sunshine Band: ‘That’s The Way (I Like It)’.

Wat waren jouw rebelse anthems? Of, als je puberteit niet zo rebels was, met welke nummers sloot je jezelf op in je kamer?

De lp Double Platinum van Kiss.

Door welke artiest(en) wilde je zelf ook drummer worden (en welke nummers specifiek)?

Door Herman van Boeyen van de groep Vitesse (met o.a. ‘Rosalyn’), Ani (Cees) Meerman van Herman Brood, Hans la Faille die speelde in de band Deinum Natuurlijk door Antonie Broek van De Dijk (al zijn fills en breaks, oeh!) en dan toch ook zeker door Jeff Porcaro van Toto (‘Rosanna’) en Steve Gadd (hij speelt drums op ‘Fifty Ways to Leave Your Lover’ van Simon & Garfunkel). Oh, en Stewart Copeland natuurlijk! (‘So Lonely’, ‘Roxanne’, ‘Every Little Thing She Does Is Magic’, etc.).

Heb je wel eens kippenvel gekregen tijdens een optreden? Zo ja, waar? En welk nummer speelde je?

Zeker! O.a. tijdens toers met bassist en zanger Burton Gaar. We hadden de cd 100 Pounds of Trouble opgenomen, en regelmatig waren zijn bas en mijn drums ‘in the pocket,’ zoals Burton het uitdrukte. Het gaf een enorme kick, als de groove perfect liep. En ook toen ik met blueszanger en gitarist Smokey Wilson optrad in Engeland, o.a. in de 100 Club in London, maar ook tijdens opnames van de Paul Jones-show in BBC-studio’s in Birmingham. Smokey telde veel te snel af en we gingen als een speer! Oh ja, toen ik een tijdje drumles had op Drummer’s Collective in New York, en tijdens een les ‘Third World Rhythms’ samen met Jon Cleary mocht spelen. Daar kwam ik voor het eerst in aanraking met de muziek van Professor Longhair en die van The Meters. Fijn!

Wat is je guilty pleasure, een nummer waarvan je liever niet openlijk toegeeft dat je het graag luistert (maar het komt desondanks toch in de playlist terecht)?

Oei, dat zijn er best veel denk ik. In ieder geval ‘Garden Party’ van Mezzoforte. Of toch ‘Paradise by the Dashboard’ Light van Meat Loaf?

share tweet whatsapp
View magazine

Have A Look At This

Wednesday 04 November

Kamasi Washington

De meest anticipated, urgente, ja, epic tenorsaxofonist Kamasi Washington komt naar BIRD. Na samenwerkingen met o.a. Quincy Jones, Lauryn Hill, Mos Def […]

Sunday 08 November

Hiatus Kaiyote

Zelf een genre bedenken en hier dan gelijk de allerbeste in zijn. Iedereen heeft het over de future soul van […]

Tuesday 08 March

Cécile McLorin Salvant

Cécile McLorin Salvant kent haar jazzstandards maar houdt ervan het stof af te kloppen van vergeten songs. Van swing-era-nummers tot […]